80 000 nya jobb till medie- och reklambranschen
Medie- och reklambranschen kommer att växa med 80 000 nya jobb fram till 2010. Det spår Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) i en färsk rapport som också visar att brist på kompetent personal kan bli ett hinder för expansionen.

AMS har, via statistiska analyser och djupintervjuer med ett hundratal branschföreträdare, kommit fram till att den positiva utvecklingen som rått för medie- och reklambranschen under 90-talet kommer att fortsätta. Branschen kan växa med fyra till fem procent per år fram till 2010 spår AMS. Om prognosen slår in innebär det 80 000 nya jobb.

Men samtidigt som efterfrågan på arbetskraft kommer att stiga finns det farhågor när det gäller att hitta kompetenta medarbetare. Hela nio av tio företag i reklambranschen befarar kommande rekryteringsproblem med anledning av bristen på utbildningar riktade direkt mot reklambranschen.

Det råder också brist på utbildningar riktade mot tv, internet och film.
Rapporten visar även att andelen kvinnor i branschen ökar och kommer fortsätta att öka. Tre av fyra som studerar reklam och media idag är kvinnor.

Exempel på efterfrågade yrken:

Journalist
Informatör
Designer/formgivare (internet)
Informationsmäklare
Internetredaktör/skribent
Producent (radio/tv)
Programledare
Annonssäljare
Radio/tv-tekniker
Projektledare
Produktionsledare
Art director
Copywriter
Originalare/designer
Marknadsundersökare
Tryckare med specialkunskaper
Programmerare
It-arkitekt

(http://www.resume.se/index.asp?articleId=4917)
2001-01-19 | 16:05:16 | AB
 
Gäller detta fortfarande...
2002-01-17 | 12:21:22 | mandorf
 
Jag la märke till att efterfrågan på projektledare förväntas stiga. Va bra, för jag skulle vilja bli projektledare, typ.
2002-01-17 | 16:11:49 | Matte Ö
Namn:

E-post:

Inlägg: