| Mandorf drömmer i Internetworld För de som undrat vad för fuffens jag och Mandorf höll på med för ett tag sedan kommer nu förklaringen. I senaste numret av internetworld är Mandorf "Månadens drömmare" och gör om www.matton.se. Jag skrev texten och Mandorf bistod med skärmdumpar och filosofiska utrop om målgruppsanpassning och skärmupplösningar! Tidningen kom i min brevlåda idag och jag tycker det blev helt ok för att vara mitt första frilansknäck åt IW. |
|
| 2006-11-09 | 19:41:06 | Wassen | |
| Rusar ner till Presstop och köper upp ett ordentligt lager :) | |
| 2006-11-10 | 10:58:24 | mandorf | |
| Finns inte på nätet? | |
| 2006-11-10 | 11:58:49 | Matte Ö | |
| Jag tror inte den typen av artiklar kommer på webben, men om du är riktigt snäll kan jag maila texten till dig. ;) | |
| 2006-11-10 | 15:36:37 | Wassen | |
| Annars finns säkert tidningen på minglet som vi ska på nu på måndag Matte. | |
| 2006-11-10 | 15:37:20 | Wassen | |
| Coolt, måste nog köpa mig ett ex! | |
| 2006-11-11 | 16:03:08 | Anders | |
| Ja, maila texten! Tack | |
| 2006-11-13 | 17:54:08 | Sofia | |
| Jonas vill bli inspirerad på bildbyråns sajt – Jag vill bli inspirerad och köpsugen. Så tänkte Jonas Mandorf när han fick drömma om en förändring av bildbyrån Mattons sajt. Jonas Mandorf är formgivare och användbarhetsexpert med gedigen erfarenhet. Han har arbetat med form och design i många år och har även pluggat medie- och kommunikationsvetenskap. När Jonas undersöker bildbyrån Mattons sajt förvånas han över att de inte utnyttjar sina egna produkter på ett mer genomtänkt sätt. – Jag besöker sajten för att köpa bilder. Då vill jag bli inspirerad och få idéer kring mitt bildbehov. Jag tycker att Matton har slarvat lite med sitt varumärke. När jag var ung och färsk i branschen så kändes det verkligen speciellt att köpa bilder från Matton. Jag kände mig som de stora erfarna kreatörerna. Matton är duktiga, har störst sortiment och ett bra rykte, det borde märkas mer på sajten, menar Jonas Mandorf. De tekniska funktionerna fungerar bra. Man använder klicka-och-dra-metoden och den registrerade användaren har bland annat tillgång till ett virtuellt ljusbord som underlättar urvalsprocessen. Hanteringen av kundvagnen fungerar också bra. Problemet är att lösningarna inte är så aptitliga som de kunde varit. – Det känns som en teknikerlösning. De använder den senaste tekniken men behöver lyfta fram de olika delarna av sajten på ett bättre sätt. Till exempel känns det inte självklart att Matton, förutom bilder, säljer typsnitt, filmer, musik, kartor och clipart. Jag tycker att också att sajtens hierarki känns otydlig. I det förslag som Jonas Mandorf skissat på till Internetword har han försökt skapa mer dialog med besökaren redan på förstasidan. Det finns mer utrymme för de säsongsanpassade bildkampanjerna och hela Mattons sortiment har lyfts upp i ett antal puffar. – Matton har stora möjligheter att använda webben mer aktivt än de gör idag. Som kreatör är det inte alltid jag vet exakt vilken typ av bild jag vill ha. Jag besöker ofta sajten för att få nya uppslag. Det behovet kan fångas upp bättre med till exempel ett rullande bildspel. Då ökar antalet exponerade bilder och teman. Listan på leverantörer som tidigare låg i högerkanten kändes onödig och har skrotats helt i det nya förslaget. Det har gett utrymme för mer säljinriktad information. Jonas har dessutom använt Mattons gula färg som signalfärg för sajtens funktioner. Det leder ögat till de platser på sidan som aktiverar besökaren. En lista i högerkanten som visar de vanligaste sökorden på sajten kan fungera som inspirationskälla för bildvalet. – Genom att analysera vilken typ av bilder som säljer mest under olika tider på året får man ett bra underlag för specialerbjudanden. När man besöker sajten i november och december hittar besökaren erbjudanden med jul- och vintertema. Den här möjligheten används inte tillräckligt idag, säger Jonas Mandorf. Även menyn i toppen av sidan har fått ett nytt utseende. Här handlar det om att skapa en tydligare hierarki och markera de rubriker som har med bildsökning att göra. Länken till Mattonbutiken har fått en annan färg eftersom den leder till en extern sajt. Kontaktinformationen har även flyttats till en egen plats ovanför navigationslänkarna. – Jag ville göra de olika sökfunktionerna på sidan tydligare och lyfta fram produkterna så mycket som möjligt genom bildpuffarna. Då får mindre viktiga menylänkar och information stå tillbaka för själva grunden i Mattons verksamhet – att hjälpa mig illustrera en idé, avslutar Jonas Mandorf. *BILDTEXTER* MENYN Kategorierna har lyfts upp och övriga länkar tonats ner. Det sätter fokus på produkterna och ger ett mer strukturerat intryck. Bildprenumerationer, Hjälp, Om oss och Kontakt har flyttats till toppen av sidan. GUL FUNKTIONSFÄRG För att hjälpa besökaren att tydligt se ingångarna till sökfunktionerna och varukorgen med ljusbordet används gul bakgrundsfärg. På den gamla sajten kändes hierarkin inte lika självklar. – Det här upplägget hjälper till att guida besökaren till de viktigaste funktionerna, säger Jonas Mandorf. KAMPANJPUFFAR Sidan blir aktuell och levande genom flera säsongsanpassade kampanjer och erbjudanden på förstasidan. Vad som ska exponeras i puffarna avgörs av sökstatistik från Mattons bildsökningsfunktion. – Det är ett bra sätt att ge inspiration och nya idéer till den som besöker sidan, tycker Jonas Mandorf. PRODUKTPUFFAR Det måste bli tydligare att Matton säljer mer än bara bilder. Genom att ge varje produktkategori en större exponering märks bredden på utbudet. Det är många som glömmer att Matton är mycket mer än bara en bildbyrå. – På det här sättet skapas en nyfikenhet för det övriga sortimentet redan från början, menar Jonas Mandorf. Det innebär också en positiv effekt ur ett sökmotorperspektiv att ha många ingångar på startsidan. AKTUELLA SÖKORD Ett bra sätt att skapa mer liv i sidan är att visa vad andra besökare sökt efter. Genom att presentera en topplista med vanliga sökningar skapas en känsla av aktivitet på sajten. Och besökaren kan även få nya idéer. STORLEK PÅ SIDAN Om man besöker den gamla sidan med låg upplösning på skärmen så ser man inte ens Mattons välkomsttext utan att scrolla. Många bildköpare har stora skärmar med hög upplösning när de arbetar. Det är dock inte säkert att de gör sina bildköp med jumboskärmen framför sig. Nu ser man både kampanjpuffarna och välkomsttexten med en upplösning på 1024x768 pixlar. AKTIVERANDE HÖGERMENY Den långa listan med leverantörer är skrotad och förpassad till en rullmeny i sökfältet. Istället fungerar högerspalten som en samlingsplats för aktiverande tjänster. Här hittar besökaren sin personliga information och länkar till nyhetsbrev och prenumerationer. Även informationen om betalningssätt har flyttats från botten av sidan till strax under kundvagnsinformationen. – En mer relevant placering, menar Jonas Mandorf. |
|
| 2006-11-14 | 14:22:03 | Wassen | |
| Intressant läsning!! Kul att Internet World fokuserar på "design" snarare än de senaste php scripten. :-) Som nyfiken användbarhetskille saknar jag dock antaganden om målgrupper och användningssituationer. Vad har målgrupperna för olika användingsmål och i vilka olika situationer använder de sajten? Vilken målgrupp är prioriterad? Vad kan man mäta för att se om vi har designat rätt/tillräckligt bra? My 5 cents... :-) |
|
| 2006-11-16 | 12:43:38 | Anders Björk | |
| Nu är ju inte den här artikeln hela tidningen. Men jag hajar vad du menar. php-script var länge sen jag läste om i internetworld. Nuförtiden är det mycket e-handel, bygga varumärke på webben, bloggbevakning, trendbevakning osv. Kanske ska tillägga att jag blivit ansvarig för tidningens blogguppslag samt deras sajt-tipsuppslag "På webben just nu" i varje nummer... I decembernumret skriver jag bland annat om hur communitya kan driva försäljning med www.threadless.com som exempel. I januari skriver jag om den virtuella världen Second Life och hur företag ser det som en potentiell varumärkesarena. |
|
| 2006-11-16 | 16:49:15 | Wassen | |
| ett tillägg: jag tycker också att frågorna kring målgrupper och mätning är intressanta och verkligen relevanta om det vore ett "skarpt" projekt. Temat i artikeln är "Månadens drömmare". Dvs en specifik individ får yttra sig om hur denne skulle vilja att en sajt såg ut utifrån den egna horisonten. |
|
| 2006-11-16 | 16:55:38 | Wassen | |
| Ah, då förstår jag, jag missade helt enkelt "användningsituationen" :-) Bloggmässigt måste jag ju då förstås tipsa om: http://www.inuseful.se |
|
| 2006-11-16 | 20:25:00 | Anders | |
| Wassen som IW-skribent, är det det nya jobbet? | |
| 2006-11-16 | 20:28:47 | mandorf | |
| Jo, asså jag har sagt upp mig från Mannheimer för att börja frilansa på heltid. Men imorse var jag på jobbintervju på IW så vi får se vad som händer. Bort från advokatbyrån blir det i alla fall. :) | |
| 2006-11-17 | 12:54:54 | Wassen | |
| Grattis då eller vad man ska säga ;) | |
| 2006-11-18 | 15:35:20 | mandorf | |
| Tack. :) Det är nu klart. Jag blir ny nyhetsredaktör på Internetworld från och med jan-feb. Här går det undan! |
|
| 2006-11-18 | 20:21:03 | Wassen | |
| Whoa! det var minst sagt snabba ryck. Snyggt jobbat! | |
| 2006-11-20 | 09:32:39 | mandorf | |
| Grattis!! | |
| 2006-11-20 | 10:19:40 | Anders | |
| Instämmer i gratulationskören... GRATTIS!! | |
| 2006-11-20 | 17:59:53 | Sungam | |
| Grattis Wassen! Jag känner att man är mossig efter 6 år på samma ställe, nu är det dax att göra något åt det, man blir inspirerad av att läsa om dina snabba ryck. |
|
| 2006-11-21 | 11:23:03 | janne s | |
| Min erfarenhet är att det går snabbt när det väl händer, men att det ligger rätt mycket förberedelser bakom. Jag har ju jobbat för ett jobbyte åt det här hållet sen hösten 2004 då jag började blogga. :) Med ett tydligt mål blir det smidigare. När slutdestinationen är bestämd så känns det lättare att hitta till rätt station och på rätt vagn liksom. Det är svårare om man bara vet var stationen ligger men har glömt hur man läser tidtabellen. Gaah... mina liknelser är ju fantastiska. ;) |
|
| 2006-11-21 | 15:22:06 | Wassen | |
| känner att jag måste granska min tidtabell, vill ju inte hoppa på en gammal godsvagn... |
|
| 2006-11-23 | 14:14:59 | janne s | |
|
|
|