Målgruppanpassning
Jag ska ha en kurs under en dag i målgruppsanpassning av innehåll på webben.
Någon som har förslag på övningar? Litteratur?

Min hjärna har kopplat ner och loggat ur *ha ha* inför semestern.
/Tack på förhand


2002-07-04 | 10:53:20 | Maria
 
Grunden för att veta vad man ska göra för att anpassa sig till sin målgrupp tycker jag är målgruppsanalys. Dvs istället för att sitta och gissa vad ens målgrupp är intresserad av så går man ut och pratar med personer i målgruppen. Man gör en "djupintervju" med 4-5 personer för att bestämma innehållet. Här är det förstås viktigt att ta hänsyn till normativa svar, att personer kanske utelämnar saker som dom tar för självklara etcetc.

Ett litet utdrag ur en bok:
Målgruppsanalys innebär att:

Formulera en hypotes om vilka grupper av användare med likartade krav på produkten som finns.

Samla tillräcklig kunskap om dessa målgrupper och den tänkta användningssituationen.

Prioritera målgrupper. Detta steg kan innebära att nya målgrupper tillkommer eller att tilltänkta målgrupper väljs bort.

Paktera kunskap om målgruppen så att den kan användas av en projektgrupp i utformningen av produkten.

Så en övning kanske kan vara att göra just detta?
2002-07-04 | 11:07:13 | Anders
 
Vi brukar köra den gamla ryska metoden och anpassar således målgruppen till innehållet.

Annars är Anders metod att föredra. Det gäller givetvis om det ryms inom tid/budget. Resultatet om man endast lyssnar på kundens uppfattning om hur man vill ha sajten blir ofta lite vinklad. Kunden har ju alltid någon form av vinstintresse bakom sitt motiv att göra en sajt.
Intervjuer är väl nästan att se som en utopi, men bra blir det.
2002-07-04 | 12:07:49 | mandorf
 
Du har helt rätt Mandorf, för det mesta blir det att beställaren vet bäst... Men är det en någorlunda mogen beställare så förstår han/hon att analysfasen är den viktigaste i hela projektet och det är där man lägger grunden till om man ska tjäna några dollars eller inte...

Lite länktips (den sista innehåller faktiskt konkreta övningar som man kan köra):
http://usability.gov/methods/data_collection.html

http://webreview.com/2000/05_26/strategists/05_26_00_1.shtml

http://www-106.ibm.com/developerworks/library/design-by-feedback/expectations.html
2002-07-04 | 13:56:45 | Anders
 
Håller med mandorf vad det gäller tid och budget. Ska kunden lägga 2 miljoner på ett projekt kanske de kan tänka sig att lägga 20 tusen på en målgruppsanalys och inte ett öre mer.

Så det är nog utvecklarnas och kundens erfarenheter* (läs fördomar) som blir målgruppsanpassningen.
2002-07-04 | 15:58:05 | Jonas C
 
Tack för hjälpen! :-)
2002-07-05 | 11:43:19 | Maria
Namn:

E-post:

Inlägg: