Mäta prestationer
Här spottar man ur sig inlägg på löpande band helt plötsligt...

Jag har blivit erbjuden att jobba som marknadsföringsansvarig på mitt nuvarande företag, vilket är skitskoj. Problemet är att eftersom det är en ny tjänst så vet inte min boss så mycket om hur han ska göra. Chefen vill nämligen kunna mäta mina prestationer på något sätt... (!) Så att jag inte sitter och slöar eller nått...

Iallafall, jag tänkte att någon av er kanske vet hur man kan göra sånt? Själv har anser jag ju att det märks utan att ha något officiellt mätverktyg, men är det villkoret så får man väl gå med på det.

Sen hade jag även uppskattat ifall man kunde få lite ideér om var lönen bör ligga. Det är ett väldigt litet företag och det kommer bara vara jag som sysslar med Marknadsföringen.
2002-05-31 | 16:15:46 | Köster
 
Snyggt jobbat!
Men att mäta resultatet?! riktigt svår nöt. Resultatet är ju också beroende av vilka resurser du får. Bjuder inte chefen till (med resuresr OCH lön) så blir ju resultatet där efter.
2002-05-31 | 17:08:24 | mandorf
 
Jag måste också skaffa mätbara mål nu. Hur skaffar man mätbara sådana inom vårt område? Om jag gör en grafisk mall till ett produktblad, hur mäter jag att det är bra? Hur mycket produkten säljer beror tyvärr nog mer på marknaden än på min grafiska design av ett produktblad. Känns som att det inte riktigt passar in inom vårt område att mäta på det sättet. Eller ska man börja ta tid hur snabbt man gör dem? Vi är ju för f-n Hermeneutiker!
2002-06-02 | 18:30:12 | Sofia
 
Det enda som jag vet går att mäta är ju resultat ifrån marknadsaktiviteter i form av exempelvis pressklipp. Då kan man ju gå in och se hur mycket pengar ni "tjänat" efter en artikel i förhållande till om ni skulle annonserat. Sådana konkreta aktiviteter är ju lätta att mäta - det är värre med ens egen arbetstid och det man producerar...
2002-06-03 | 07:35:41 | Karin
 
Grattis, förresten!
2002-06-03 | 07:36:46 | Karin
 
Jag jobbar ju med pressklippsbevakning och vi har som policy att undvika att mäta spaltcentimeter för att kunna räkna på annonsvärde - kruxet är att det finns många åsikter om hur mycket det är värt bl a. Men att räkna klip och mäta genomslag och kanske ännu hellre göra målgruppsanalyser kopplade till pressbevakningen är ett sätt som inte är så dumt faktiskt - väldigt tydligt. OK, det säger ju inte hela sanningen om hur man lyckats som marknadsförare, men man får mätbara resultat på PUBLICITET. jag jobbar med såna mätningar så fråga gärna.

Dessutom Grattis!
2002-06-03 | 14:33:21 | Matte Ö
 
Ska man mäta marknadsföringen, så måste man nog mäta efter varje aktivitet och målet med akiviteten. T ex är målet med aktiviteten att höja kunskapen om företaget, så kan man ju efter en kampanj undersöka hur många som känner till företaget och vad man sysslar med.

Ska man däremot mäta t ex försäljning och marknadsaktivitet får man ställa budgeten mot vad man fick ut i ren försäljning. Men även ställa den mot andra jobb som gjorts för att höja försäljningen.

mandorf> kan man inte utöka inläggsrutan med tanke på hur långa de flesta inläggen är?
2002-06-04 | 16:58:08 | Jonas C
 
Jonas> Visst kan jag fixa till inläggsrutan. Större ska den bli!
2002-06-04 | 17:28:34 | mandorf
 
Mäta pressmeter är nog inget för oss eftersom det inte lär skrivas många rader om en översättnignsbyrå hur mycket man än vill det, det skulle väl vara i interna branchtidningar i sådanafall. Kruxet ligger ju i att man inte kan ha en "standard" som man mäter ifrån eftersom olika kampanjer sker i olika syfte och olika tidsspann.

2002-06-06 | 11:46:50 | Köster
 
Kanske något att satsa på om man vill mäta insatser?

www.pyramid.se (se nyheterna)
2002-06-13 | 16:07:36 | mandorf
Namn:

E-post:

Inlägg: